Avui
pretenc comparar el nus i el desenllaç a Les
veus del Pamano: l’obra narrativa de Jaume Cabré amb l’adaptació
cinematogràfica ¾Genette en diria una transformació
seriosa. La novel·la de Jaume Cabré va ser publicada l’any 2004 i ha obtingut
la difusió i el reconeixement més ampli de tota la seva trajectòria; en canvi,
la minisèrie es va emetre a TV3 el 16 i 17 de novembre de 2009 i va ser
dirigida per Lluís Maria Güell.
.jpg)
Primer cal esmentar que en el telefilm, el relat de la
història comença el 1994, quan la Tina troba els quaderns dedicats a la seva
filla que contenen la vida de l’Oriol. D’aquesta manera, ens traslladam a
través d’un flashback a la zona de la
Vall d’Àssua, el poble fictici de Torena. La
diferència clau del plantejament rau en què l’espectador viatja a aquest passat
situat en el context del 1943 sense entendre què hi fa la Tina a l’escola: fa
fotos i poca cosa més. Cal que l’espectador esperi la segona part de la
minisèrie per entendre el motiu de la seva presència en aquell poble lleidatà:
recuperar material escolar de cara a una exposició que s’està preparant a Sort
sobre l’evolució de les escoles. A la novel·la, en canvi, el lector sap des del
primer moment per què la Tina és a l’escola:
Com era
d’esperar, la directora de l’escola de Sort va encomanar a la Tina Bros que
pugés a Torena i fiqués el nas oficial entre les pertinences de l’edifici de
l’escola antiga perquè estaven imaginant una exposició sobre l’evolució del
material escolar i segur que en aquell petit edifici hi podien fer troballes.
Material carca i coses així. Com que estava fent el llibre, la van convertir en
la investigadora oficial de l’escola. (Cabré 2010: 21)
Però
també en el desenllaç podem trobar-hi una diferència. Recordem que la Tina
intenta recuperar la memòria de l’Oriol, qui ha estat víctima de la
tergiversació de la història; però no aconsegueix els seus objectius, a
diferència del telefilm. A la novel·la, la Tina mor a causa d’un accident de
cotxe quan anava a fer-se les sessions de quimioteràpia. Però no només això,
sinó que en el capítol introductori de la novel·la un intrús entra a casa de la
Tina i introdueix un disquet a l’ordinador, que conté un virus. A més a més,
l’intrús troba també el diari original de l’Oriol Fontelles i se l’emporta.
Això
significa que la memòria històrica tan laboriosament reconstruïda per la Tina
quedarà esborrada per sempre més perquè encara hi ha persones i interessos que
així ho volen. A la pel·lícula, en canvi, no només aquesta escena queda
totalment eliminada, sinó que és substituïda per una de ben diferent, que
en canvia el desenllaç. En aquest cas, la Tina, just abans de marxar del poble,
entra al cementeri de Torena amb dos rams de flors: un dedicat a l’Oriol i
l’altre al Joan Esplandiu, el Ventureta. És un gest d’esperança, en el sentit
que se sabrà tota la veritat perquè sortirà a la llum. En canvi, el
lector de la novel·la es desespera quan se n’adona que l’intrús se’n va amb els
documents i els arxius de la Tina, perquè significa que els vencedors
continuaran imposant la seva voluntat, mitjançant el silenci i l’oblit i que la
Tina Bros no ha aconseguit mostrar la vertadera memòria de l’Oriol Fontelles.
En canvi, la visió de l’espectador del film és totalment contrària ja que li
dóna un final feliç: tothom sabrà la realitat i, per tant, la memòria històrica
serà recuperada.
Per tant, què en trobau de les adaptacions? Han de ser literals o lliures? Esper contribuir a aquesta reflexió!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada