diumenge, 3 de març del 2013

Oleanna


Oleanna és l’obra teatral escrita per David Mamet que, tot i que va estrenada el 1992 a Cambridge (Massachusetts), per la nova companyia Black Bay Theater Company, fa poc es va estrenar al Teatre Romea i la setmana passada (el 23 i 24 de febrer) es va estrenar al Teatre de Manacor.
L'obra s'articula al voltant d’una lluita de poders entre un professor universitari i una de les seves alumnes, que l’acusa d’explotació sexual. Carol, l’estudiant universitària, va a l’oficina del seu professor, John, per expressar-li la frustració que té: no entén ni les seves classes ni el seu llibre, que qüestiona, entre d’altres, el fet que a l’actualitat tothom pugui accedir fàcilment a la universitat. John decideix ajudar-la i proposa començar l’assignatura de bell nou, mentre se n’aprofita per tal de guanyar-se-la. L’endemà, Carol torna al despatx del professor acusant-lo d’assetjament sexual i, malgrat que John intenti convèncer-la per no ser acusat, Carol no escoltarà cap de les seves súpliques. Finalment, l’alumna es queixa de la hipocresia del professor, que critica el sistema però alhora se’n retroalimenta. La darrera imatge que veu el públic és la de la cadira que tira el professor a l’alumna i l’intent d’assassinar-la per asfíxia.
L’escenografia és poc funcional i innecessària, encara més si tenim en compte que el Teatre de Manacor té un escenari petit ¾molt més que el Romea. Si bé és cert que els actors Ramon Madaula i Carlota Olcina interpreten els personatges molt bé, el director David Selvas cau en l’equivocació d’introduir imatges de vídeo captades pel mòbil, amb la qual cosa elimina la capacitat d'imaginació de l’espectador.  
D’altra banda, el tema de l’assetjament sexual i laboral relacionat amb la hipocresia del llenguatge políticament correcte ens recorden a El dubte ¾on Madaula ja interpretava el paper de pervertit¾ o El principi d’Arquímedes, que enguany vàrem poder veure a la Fira de Teatre de Manacor. Així mateix, costa de creure que John sigui un pervertit, que sedueixi la seva alumna i també que l’alumna sigui tan estúpida al principi i després acabi convertint-se en una revolucionària tan intel·ligent. Tampoc no s’entén que, sense havent-hi assetjament sexual consumat, l’alumna tengui un enregistrament a l’iPhone per evidenciar la culpa del professor davant el rectorat.
En resum, Oleanna no és una peça memorable. Malgrat que els actors interpretin el seu paper molt bé, el que falla és el text i la direcció: si ja el text de David Mamet és fluix, atès el poc debat moral que presenta i la poca matisació dels discursos, David Selvas elimina l’oportunitat que el lector faci la seva pròpia interpretació del text.